Jest to tłumaczenie artykułu
Wernera Ruotsalainen'a z
pocketpcmag.comTeraz kiedy skończyłęm wprowadzenia i porównania prawie wszystkich emulatorów konsol, wydam serie artykułów o emulacji 8 i 16-bitowych komputerów domowych pod systemem Windows Mobile.
Pierwszym komputerem którym się zajmę będzie najlepszy pod względem gier komputer późnych lat 80-tych i wczesnych 90-tych - co oznacza że użytkownicy systemów Windows Mobile powinni mieć przynajmniej podstawowe pojęcie o jego emulacji.
Przedewszystkim mam złe wieści. Emulator którego będziemy używać to
PocketUAE stworzony przez
Pocket Insanity, który choć jest dość kompatabilny z amigowymi tytułami (w końcu jest oparty na rdzeniu UAE), to ma poważne problemy z emulacją dzwięku. Jeżeli na ekranie cokolwiek się dzieje, lub emulator korzysta z wirtualnej stacji dyskietk, to prawdopodobnie dzwięk będzie bardzo poszarpany.
Mało tego, nawet jeżeli wyłączysz emulacje dzwięku to aby mieć 100% prędkości i tak będziesz musiał ustawić frameskip przynajmniej na 3 lub 4. Jest to bardzo widoczne chociażby w strzelance Katakis.

Nie zapominaj nigdy o tym o czym już wspominałem w moich poprzednich artykułach. Jeżeli interesująca cię gra została wydana na więcej niż jedną platforme, postaraj się emulować ją w wersji pozwalającej na płynną grę. Dla przykładu szybkość emulacji Turrican'a w wersji amigowej z włączoną muzyką (muzyka w tej grze jest na tyle świetna że aż niezbędna) jest koszmarnie powolna. Na szczęscie ta gra została wydana na wiele platform, dlatego można się rozglądnąć za lepiej emulowanymi wersjami, na przykład na TurboGrafx-16 (PC Engine) która wprawdzie ma gorszą jakość muzyki, jednak nie jest ona szarpana przez emulator.
Pamiętaj że opisałem także emulatory WSZYSTKICH konsol domowych oraz WIĘKSZOŚCI konsol kieszonkowych, a także emulator MS-DOS i większości komputerów domowych. Upewnij się że je przeczytałeś - wersje amigowych gier na inne platformy często mogą być emulowane DUŻO lepiej na innych emulatorach niż PocketUAE.
Mało tego jeżeli masz urządzenie VGA to nie będziesz mógł wpisać żadnego tekstu w PocketUAE z ekranowej klawiatury - twoją jedyną nadzieją pozostaje sprzętowa klawiatura wbudowana w urządzenie - jeśli taką posiadasz.
Oprócz tych kilku wad emulacja Amigi jest niezła - obsługuje VGA i jest kompatabilna z WIĘKSZOŚCIĄ tytułów. Jeżeli potrafisz przeżyć przycinające się dzwięki, powinneś sprawdzić PocketUAE.
Użytkowanie1. Emulator ściągnij stąd:
http://pocketinsanity.sourceforge.net/content/view/27/40/ (ostatnia wersja 21012006), a następnie wypakuj zawartość tego archiwum.
2. Jeżeli nie masz żadnych gier możesz poszukać ich
tu lub
tu. Jeżeli gry są spakowane to je rozpakuj, a pliki .ADF przekopiuj do podkatalogu "disks" emulatora.
3. Ściągnij ROM Kickstart 1.3
stąd, a następnie po rozpakowaniu skopiuj go do katalogu "roms" emulatora (Możesz także w ten sam sposób ściągnąć ROM
3.0, lecz nie będziesz go potrzebować często - w końcu gry na Amiga 1200 są emulowane jeszcze wolniej niż na Amige 500, a i sam emulator działa wolniej z ROMem 3.0. Niektóre gry takie jak
Archon wymagają także ROMu w wersji 1.2).
4. Przekopiuj emulator na twojego palmtopa i uruchom na nim plik
Pocket UAE Launcher.exe poprzez File Explorera lub Total Commandera (możesz także stworzyć do niego skrót w katalogu \Windows\Start Menu\Programs dla szybszego dostępu).
Pocket UAE Launcher kiedyś był dostępny oddzielnie - obecnie jest w archiwum razem z emulatorem PocketUAE więc nie trzeba go oddzielnie ściągać.
5. Przejdź do zakładki "Disk" i obok "Floppy Disk 1" z rozwijanego menu wybierz dysk ADF którego chcesz użyć -
screenshot 1,
screenshot 2.
6. Przejdź do zakładki "Chip" i upewnij się że "Kickstart ROM File" jest ustawione na KICK13.ROM. Jeżeli nie to wybierz KICK13.ROM z menu rozwijanego -
screenshot 1,
screenshot 2 - w przeciwieństwie do poprzedniego kroku, ten musisz zrobić tylko raz.
7. W tej samej zakładce powinneś też zaznaczyć
Fast Copper oraz [ur=http://www.winmobiletech.com/062007CompEmus/UAWEnhChipset.bmp.png]Enhanced Chipset (A500, A2000)[/url].
8. W zakładce "Audio" powinneś kompletnie wyłączyć dzwięk. Aby to zrobić wybierz z menu rozwijanego opcje "
None".
9. Jeżeli posiadasz wyświetlacz VGA (640x480) musisz przejść do zakładki "Video" i przy opcji
"Screen Mode" wybrać rozdzielczość 640x480. Pamiętaj że jeżeli chcesz używać palmtopa w leworęcznej orientacji ekranu musisz także
ustawić "Screen Rotation" na "Right".
10. Teraz przejdź do zakładki "Buttons" i jeżeli twój palmtop nie ma pięciu przycisków aplikacji (tak jak na przykład HP iPAQ 2210 - piąty przycisk to zwykle dyktafon w lewym górnym rogu palmtopa), [img=http://www.winmobiletech.com/062007CompEmus/PUAEReassignJosysticFire.bmp.png]http://kliknij "Set" pod "Joystick firebutton"[/img] i wciśnij przycisk który chcesz używać jako "Fire" w emulatorze. Zauważ że możesz także przypisać przyciski do prawego i lewego kliknięcia myszą. Najlepiej przypisać "Fire" do przycisku po drugiej stronie palmtopa niż D-Pad aby w trybie landscape móc komfortowo grać przy użyciu obu rąk.
Niestety PocketUAE nie obsługuje wirtualnych przycisków na ekranie - kliknięcie na ekranie jest emulowane jako kliknięcie myszką Amigi w wybranym punkcie.
11. Sprawdź także
zakładke "Mem". Jeżeli jakaś gra wymaga większej ilości pamięci Chip lub Fast
musisz ją ustawić w tej zakładce.
12. Teraz kliknij przycisk "Launch UAE" w dolnym, lewym rogu ekranu aby uruchomić emulator. Aby z niego wyjść wystarczy wcisnąć przycisk przypisany do funkcji "Exit" w zakładce "Buttons".
KompatabilnośćNie napotkałem problemów uruchamiając ten emulator na następujących modelach palmtopów: PAQ 2210, Dell Axim x51v, Pocket Loox 720, HTC Universal i HTC Wizard. Na nich PocketUAE działa bez problemu w standardowym trybie GAPI (Oczywiście na Wizardzie koniecznie będzie przetakowanie procesora na 273 MHz aby osiągnąć sensowną prędkość emulacji - oczywiście z wyłączonym dzwiękiem).
PocketUAE nie działa na palmtopach HTC TyTN / Hermes z powodu kontrolera grafiki ATI - zobacz
to,
to oraz
to.
Emulator nie jest niestety także kompatabilny z urządzeniami MS Smartphone (Windows Mobile 6 Standard), nawet tymi z wyświetlaczami QVGA - przy próbie uruchomienia emulatora palmtop się zawiesza (testowane na HTC Vox).
Problemy z wprowadzaniem tekstu na urządzeniach VGAAmiga to komputer przedewszystkim do gier, jednak czasami będziesz musiał również wprowadzić jakiś tekst.
O ile na urządzeniach QVGA ekranowa klawiatura jest wyświetlana bez problemów:

o tyle na ekranach VGA pojawiają się już problemy:

i tekst należy wprowadzać na ślepo metodą prób i błędów.
Na szczęście jeżeli w twoim urządzeniu VGA jest wbudowana klawiatura sprzętowa (np. HTC Universal), może być ona użyta do wprowadzania tekstu. Także na
niektórych urządzeniach VGA da się gre uruchomić w trybie QVGA (np. HTC Universal, ale już nie Dell Axim x51v). To oznacza jednak że nie będziesz miał obrazu w wysokiej rozdzielczości (co na Amidze może być problemem - wystarczy porównać dwa powyższe zrzuty ekranu pod względem czytelności).
Szybkość emulacjiJeżeli widziałeś kiedykolwiek świetną, opartą na linuksie z 250MHz procesorem, przenośną konsolę
G2PX i emulator
UAE4all będziesz dość zawiedziony - PocketUAE jest
dużo wolniejszy.
Warto też wspomnieć że emulacja w trybie QVGA
nie jest szybsza niż w VGA.
Istnieje kilka możliwości zwiększenia szybkości emulacji w PocketUAE, niestety rzadna z nich nie naprawia problemów z ścinającym dzwiękiem.
Video / Frame skipping (standardowo: 3): ustawienie tego na 6 mocno zwiększa prędkość emulacji, jednak nie ma wpływu na dzwięk. Także obraz będzie mniej płynny.
CPU / Chip slider (default: 10):: gdy ten parametr ustawimy na 20 emulacja stanie się troche szybsza, jednak większość gier będzie niegrywalnych z powodu powolnego odświeżania ekranu.
Chip / Fast Copper:: Włączenie tej opcji nie ma wpływu na szybkość emulacji. Może za to powodować problemy z kompatabilnością.
Video / Fast Blitter:: J/w.
Audio / Interrupts (emulated) oraz Audio / None: Brak dzwięku, szybkość emulacji jednak dalej pozostawia sporo do życzenia.
UPDATE (06/18/2007):Napisze parę słów o zmianie dysków, która jest wymagana przez większość gier.
Po pierwsze, w przeciwieństwie do PCtowego WinUAE nie jest możliwa zmiana dysków gdy emulator jest uruchomiony. Na długo przed wydaniem obecnej wersji, twórca emulatora obiecywał stworzyć w nim specjalne menu do zmiany dysków w czasie emulacji, jednak nigdy nie wywiązał się z obietnicy.
Nie działa nawet podmiana aktualnie załadowanego pliku ADF nowym, więc aby uruchomić gry znajdujące się na więcej niż 4 dyskietkach (History Line), lub na więcej niż jednej i nie obsługujących dodatkowych stacji dyskietek (Operation Wolf), jedynym sposobem jest zainstalowanie ich na HDD.