Autor Wątek: Emulacja Amigi - artykuł  (Przeczytany 18119 razy)

Offline Dinth

  • GZU
  • Core
  • ****
  • Podziękowań: 14
Emulacja Amigi - artykuł
« dnia: Sobota, 23 Czerwiec 2007, 17:25 »
Jest to tłumaczenie artykułu Wernera Ruotsalainen'a z pocketpcmag.com

Teraz kiedy skończyłęm wprowadzenia i porównania prawie wszystkich emulatorów konsol, wydam serie artykułów o emulacji 8 i 16-bitowych komputerów domowych pod systemem Windows Mobile.

Pierwszym komputerem którym się zajmę będzie najlepszy pod względem gier komputer późnych lat 80-tych i wczesnych 90-tych  - co oznacza że użytkownicy systemów Windows Mobile powinni mieć przynajmniej podstawowe pojęcie o jego emulacji.

Przedewszystkim mam złe wieści. Emulator którego będziemy używać to PocketUAE stworzony przez Pocket Insanity, który choć jest dość kompatabilny z amigowymi tytułami (w końcu jest oparty na rdzeniu UAE), to ma poważne problemy z emulacją dzwięku. Jeżeli na ekranie cokolwiek się dzieje, lub emulator korzysta z wirtualnej stacji dyskietk, to prawdopodobnie dzwięk będzie bardzo poszarpany.

Mało tego, nawet jeżeli wyłączysz emulacje dzwięku to aby mieć 100% prędkości i tak będziesz musiał ustawić frameskip przynajmniej na 3 lub 4. Jest to bardzo widoczne chociażby w strzelance Katakis.

Nie zapominaj nigdy o tym o czym już wspominałem w moich poprzednich artykułach. Jeżeli interesująca cię gra została wydana na więcej niż jedną platforme, postaraj się emulować ją w wersji pozwalającej na płynną grę. Dla przykładu szybkość emulacji Turrican'a w wersji amigowej z włączoną muzyką (muzyka w tej grze jest na tyle świetna że aż niezbędna) jest koszmarnie powolna. Na szczęscie ta gra została wydana na wiele platform, dlatego można się rozglądnąć za lepiej emulowanymi wersjami, na przykład na TurboGrafx-16 (PC Engine) która wprawdzie ma gorszą jakość muzyki, jednak nie jest ona szarpana przez emulator.
Pamiętaj że opisałem także emulatory WSZYSTKICH konsol domowych oraz WIĘKSZOŚCI konsol kieszonkowych, a także emulator MS-DOS i większości komputerów domowych. Upewnij się że je przeczytałeś - wersje amigowych gier na inne platformy często mogą być emulowane DUŻO lepiej na innych emulatorach niż PocketUAE.
Mało tego jeżeli masz urządzenie VGA to nie będziesz mógł wpisać żadnego tekstu w PocketUAE z ekranowej klawiatury - twoją jedyną nadzieją pozostaje sprzętowa klawiatura wbudowana w urządzenie - jeśli taką posiadasz.
Oprócz tych kilku wad emulacja Amigi jest niezła - obsługuje VGA i jest kompatabilna z WIĘKSZOŚCIĄ tytułów. Jeżeli potrafisz przeżyć przycinające się dzwięki, powinneś sprawdzić PocketUAE.
Użytkowanie
1. Emulator ściągnij stąd: http://pocketinsanity.sourceforge.net/content/view/27/40/ (ostatnia wersja 21012006), a następnie wypakuj zawartość tego archiwum.
2. Jeżeli nie masz żadnych gier możesz poszukać ich tu lub tu. Jeżeli gry są spakowane to je rozpakuj, a pliki .ADF przekopiuj do podkatalogu "disks" emulatora.
3. Ściągnij ROM Kickstart 1.3 stąd, a następnie po rozpakowaniu skopiuj go do katalogu "roms" emulatora (Możesz także w ten sam sposób ściągnąć ROM 3.0, lecz nie będziesz go potrzebować często - w końcu gry na Amiga 1200 są emulowane jeszcze wolniej niż na Amige 500, a i sam emulator działa wolniej z ROMem 3.0. Niektóre gry takie jak Archon wymagają także ROMu w wersji 1.2).
4. Przekopiuj emulator na twojego palmtopa i uruchom na nim plik Pocket UAE Launcher.exe poprzez File Explorera lub Total Commandera (możesz także stworzyć do niego skrót w katalogu \Windows\Start Menu\Programs  dla szybszego dostępu). Pocket UAE Launcher kiedyś był dostępny oddzielnie - obecnie jest w archiwum razem z emulatorem PocketUAE więc nie trzeba go oddzielnie ściągać.
5. Przejdź do zakładki "Disk" i obok "Floppy Disk 1" z rozwijanego menu wybierz dysk ADF którego chcesz użyć - screenshot 1, screenshot 2.
6. Przejdź do zakładki "Chip" i upewnij się że "Kickstart ROM File" jest ustawione na KICK13.ROM. Jeżeli nie to wybierz KICK13.ROM z menu rozwijanego - screenshot 1, screenshot 2 - w przeciwieństwie do poprzedniego kroku, ten musisz zrobić tylko raz.
7. W tej samej zakładce powinneś też zaznaczyć Fast Copper oraz [ur=http://www.winmobiletech.com/062007CompEmus/UAWEnhChipset.bmp.png]Enhanced Chipset (A500, A2000)[/url].
8. W zakładce "Audio" powinneś kompletnie wyłączyć dzwięk. Aby to zrobić wybierz z menu rozwijanego opcje "None".
9. Jeżeli posiadasz wyświetlacz VGA (640x480) musisz przejść do zakładki "Video" i przy opcji "Screen Mode" wybrać rozdzielczość 640x480. Pamiętaj że jeżeli chcesz używać palmtopa w leworęcznej orientacji ekranu musisz także ustawić "Screen Rotation" na "Right".
10. Teraz przejdź do zakładki "Buttons" i jeżeli twój palmtop nie ma pięciu przycisków aplikacji (tak jak na przykład HP iPAQ 2210 - piąty przycisk to zwykle dyktafon w lewym górnym rogu palmtopa), [img=http://www.winmobiletech.com/062007CompEmus/PUAEReassignJosysticFire.bmp.png]http://kliknij "Set" pod "Joystick firebutton"[/img] i wciśnij przycisk który chcesz używać jako "Fire" w emulatorze. Zauważ że możesz także przypisać przyciski do prawego i lewego kliknięcia myszą. Najlepiej przypisać "Fire" do przycisku po drugiej stronie palmtopa niż D-Pad aby w trybie landscape móc komfortowo grać przy użyciu obu rąk.
Niestety PocketUAE nie obsługuje wirtualnych przycisków na ekranie - kliknięcie na ekranie jest emulowane jako kliknięcie myszką Amigi w wybranym punkcie.
11. Sprawdź także zakładke "Mem". Jeżeli jakaś gra wymaga większej ilości pamięci Chip lub Fast musisz ją ustawić w tej zakładce.
12. Teraz kliknij przycisk "Launch UAE" w dolnym, lewym rogu ekranu aby uruchomić emulator. Aby z niego wyjść wystarczy wcisnąć przycisk przypisany do funkcji "Exit" w zakładce "Buttons".
Kompatabilność
Nie napotkałem problemów uruchamiając ten emulator na następujących modelach palmtopów: PAQ 2210, Dell Axim x51v, Pocket Loox 720, HTC Universal i HTC Wizard. Na nich PocketUAE działa bez problemu w standardowym trybie GAPI (Oczywiście na Wizardzie koniecznie będzie przetakowanie procesora na 273 MHz aby osiągnąć sensowną prędkość emulacji - oczywiście z wyłączonym dzwiękiem).
PocketUAE nie działa na palmtopach HTC TyTN / Hermes z powodu kontrolera grafiki ATI - zobacz to, to oraz to.
Emulator nie jest niestety także kompatabilny z urządzeniami MS Smartphone (Windows Mobile 6 Standard), nawet tymi z wyświetlaczami QVGA - przy próbie uruchomienia emulatora palmtop się zawiesza (testowane na HTC Vox).
Problemy z wprowadzaniem tekstu na urządzeniach VGA
Amiga to komputer przedewszystkim do gier, jednak czasami będziesz musiał również wprowadzić jakiś tekst.
O ile na urządzeniach QVGA ekranowa klawiatura jest wyświetlana bez problemów:

o tyle na ekranach VGA pojawiają się już problemy:
i tekst należy wprowadzać na ślepo metodą prób i błędów.
Na szczęście jeżeli w twoim urządzeniu VGA jest wbudowana klawiatura sprzętowa (np. HTC Universal), może być ona użyta do wprowadzania tekstu. Także na niektórych urządzeniach VGA da się gre uruchomić w trybie QVGA (np. HTC Universal, ale już nie Dell Axim x51v). To oznacza jednak że nie będziesz miał obrazu w wysokiej rozdzielczości (co na Amidze może być problemem - wystarczy porównać dwa powyższe zrzuty ekranu pod względem czytelności).
Szybkość emulacji
Jeżeli widziałeś kiedykolwiek świetną, opartą na linuksie z 250MHz procesorem, przenośną konsolę G2PX i emulator UAE4all będziesz dość zawiedziony - PocketUAE jest dużo wolniejszy.
Warto też wspomnieć że emulacja w trybie QVGA nie jest szybsza niż w VGA.
Istnieje kilka możliwości zwiększenia szybkości emulacji w PocketUAE, niestety rzadna z nich nie naprawia problemów z ścinającym dzwiękiem.
Video / Frame skipping (standardowo: 3): ustawienie tego na 6 mocno zwiększa prędkość emulacji, jednak nie ma wpływu na dzwięk. Także obraz będzie mniej płynny.
CPU / Chip slider (default: 10):: gdy ten parametr ustawimy na 20 emulacja stanie się troche szybsza, jednak większość gier będzie niegrywalnych z powodu powolnego odświeżania ekranu.
Chip / Fast Copper:: Włączenie tej opcji nie ma wpływu na szybkość emulacji. Może za to powodować problemy z kompatabilnością.
Video / Fast Blitter:: J/w.
Audio / Interrupts (emulated) oraz Audio / None: Brak dzwięku, szybkość emulacji jednak dalej pozostawia sporo do życzenia.


UPDATE (06/18/2007):
Napisze parę słów o zmianie dysków, która jest wymagana przez większość gier.
Po pierwsze, w przeciwieństwie do PCtowego WinUAE nie jest możliwa zmiana dysków gdy emulator jest uruchomiony. Na długo przed wydaniem obecnej wersji, twórca emulatora obiecywał stworzyć w nim specjalne menu do zmiany dysków w czasie emulacji, jednak nigdy nie wywiązał się z obietnicy.
Nie działa nawet podmiana aktualnie załadowanego pliku ADF nowym, więc aby uruchomić gry znajdujące się na więcej niż 4 dyskietkach (History Line), lub na więcej niż jednej i nie obsługujących dodatkowych stacji dyskietek (Operation Wolf), jedynym sposobem jest zainstalowanie ich na HDD.
« Ostatnia zmiana: Środa, 04 Lipiec 2007, 14:13 wysłana przez Dinth »
Moj sprzet: Compaq iPAQ 3660 > Compaq iPAQ 3850 >HP iPAQ h4150 > Nokia N95-2 > HTC HD2 > iPhone 3GS 32GB + new Ipad 32GB > Nokia Lumia 920
Sprzet mojej drugiej polowki: Nokia N73 > HTC Incredible S > Nokia Lumia 800

Offline Dinth

  • GZU
  • Core
  • ****
  • Podziękowań: 14
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #1 dnia: Niedziela, 15 Lipiec 2007, 10:21 »
Paczka ponad 5000 amigowych romow nie występujących w TOSEC
http://emu.makii.pl/forum/index.php?showtopic=895
« Ostatnia zmiana: Poniedziałek, 16 Lipiec 2007, 11:52 wysłana przez Dinth »
Moj sprzet: Compaq iPAQ 3660 > Compaq iPAQ 3850 >HP iPAQ h4150 > Nokia N95-2 > HTC HD2 > iPhone 3GS 32GB + new Ipad 32GB > Nokia Lumia 920
Sprzet mojej drugiej polowki: Nokia N73 > HTC Incredible S > Nokia Lumia 800


nothin

  • Gość
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #2 dnia: Wtorek, 30 Wrzesień 2008, 13:57 »
624 mhz i xscale wystarczają do w miarę komfortowej gry brz dźwięku, poczułem sie w odpowiedzialnosci, by powiadomić..
moze kiedys będzie można już emulować z dźwiękiem...chyba, że HTC będzie wyznaczać trendy, to zapomnijmy o temacie.

największy problem, który trzeba sobie uświadomić - jeśli wielodyskowa(max 4 dla tej emulki) gra nie obsługuje czytania dodatkowych napędów flopa, zapomnijcie o takim tytule bez image hdeka zainstalowanej tamże gry(jesli dana gra da sie zainstalować normalną metodą) bądź whdloada(jesli gry się nie da zianstalowac normalną metodą).
« Ostatnia zmiana: Wtorek, 30 Wrzesień 2008, 13:59 wysłana przez nothin »


Offline TheArt

  • Core
  • *****
  • Podziękowań: 5
  • HTC Diamond WM 6.1
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #3 dnia: Czwartek, 30 Październik 2008, 01:12 »
Czy pod emulatorem dzialaja tez programy, typu Lightwave, Imagine, DeluxePaint.



dodano: Czwartek, 30 Październik 2008, 01:12
Ciekawe czy zadzialaja moje gierki, ktore pisalem w Asemblerze i Amosie  :o
HTC Diamond, HTC Hermes, HTC Blue Angel, HTC Himalaya, HTC Wallaby

nothin

  • Gość
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #4 dnia: Czwartek, 30 Październik 2008, 09:38 »
..lightwave działa, ale przydałby się jakiś vga pocket jednak...maxon cinema 4d działa też, i to lepiej, niż lv..


Offline TheArt

  • Core
  • *****
  • Podziękowań: 5
  • HTC Diamond WM 6.1
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #5 dnia: Czwartek, 30 Październik 2008, 10:13 »
Ciekaw jestem ile bedzie renderowac grafike  :szok: Skoro na ukladach AGA sie czesto robilo to cale noce  ROTFL
HTC Diamond, HTC Hermes, HTC Blue Angel, HTC Himalaya, HTC Wallaby

nothin

  • Gość
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #6 dnia: Czwartek, 30 Październik 2008, 18:58 »
na render szkoda byłoby czasu, ale do tworzenia siatek, czemu nie...używam pecetowej wersji i można zawsze sobie importować sceny z amigowej 4.1..

btw, jeśli zależałoby ci na pocketowym programie do renderingu, jest blender(którego ja nie trawię akurat..).

Offline globalbus

  • GZU
  • Core
  • ****
  • Podziękowań: 77
  • N900 + Zest
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #7 dnia: Czwartek, 30 Październik 2008, 19:55 »
ja próbowałem blendera, ale wolę wersję PC :oT

na ppc rendering jednej klatki z prostym modelem zajmuje kilkanaście sekund...

Offline TheArt

  • Core
  • *****
  • Podziękowań: 5
  • HTC Diamond WM 6.1
Odp: Emulacja Amigi - artykuł
« Odpowiedź #8 dnia: Wtorek, 24 Listopad 2009, 12:15 »
Czy pojawił się emulator dla Hermesa, chcę zagrać w Goala, Canon Foddera, Sensible.
HTC Diamond, HTC Hermes, HTC Blue Angel, HTC Himalaya, HTC Wallaby